torsdag, augusti 16, 2007

Dålig uppdaterare

Oj,oj,oj, vad jag är dålig på att uppdatera den här bloggen då! Det är inte bra att ha för många bloggar...

Det har inte hänt så mycket i trädgården sen sist. Några bilder ska jag försöka att lägga in en dag. Ett par projekt har vi på gång. Mer om dem senare...

Våren och sommaren har mest gått åt till att fixa till vårt trädgårdsland och vår lilla sittplats där nere. Dessutom har vi varit invaderade av mördarsniglar och regn. Massor har dött i rabatterna på grund av regnet. Men massor har också planterats. Snart är det höst och dags att ta nya tag.

Här är en liten sammanfattning:
I sommar har jag köpt på mig sex nya sorters Rudbeckior, jag har precis upptäckt dahliornas storhet, malvor är också en ny kärlek, lupiner likaså. Trädgårdslandet blev en flopp i år. En böna tog sig. Det blir inte ens en portion, salladen växte från oss, tre rödbetor och två morötter fick vi, tre sockerärtor tog sig. Squashen är på väg att dö, gurkorna växer som bara den. Vitlökarna är inte stora, men örtagården är helt vildvuxen. Lössen har förstås ätit upp mina kronärtskockor, jordärtskockorna växer å andra sidan som ogräs. De röda vinbären åt duvorna upp, de vita åt jag. Woodlandet är igenväxt av ogräs, fast en rhododendron blommar. Magnolian vi köpte i våras ser i alla fall ut att trivas. Plommonträdet blåste omkull i midsommarstormen, istället funderar vi där på att eventuellt plantera en klassisk vit praktmagnolia. I växthuset går det trögt med tomaterna, paprikorna går det inte heller så bra för. Kiwin däremot växer på för fullt!

Inga kommentarer: